أضف ايميلك ليصلك جديدنا

أضف ايميلك ليصلك جديدنا

زيادة المصروفات الدراسية فى المعهد العالى للموسيقي (الكونسيرفتوار)

ظهرت مشكلة ليست بجديدة على المعهد العالى للموسيقى (الكونسيرفتوار) ، حيث عبر طلاب المعهد استيائهم من زيادة فى المصاريف الدراسية بمختلف مراحلها حيث جاءت المصاريف فى زيادة كبيرة بلغت كما يلى :
ابتدائي  450 جنيه 
اعدادى 600 جنيه
ثانوى  750 جنيه 
ويطالبون معظم الطلاب 
بعمل وقفة احتجاجية فى الجروب الخاص بالمعهد العالى للموسيقي (الكونسير فتوار).
وبالموقع الخاص بمجلة طلاب أكاديمية الفنون المصرية حتى يصل أصواتهم للجهات المعنية بالكونسيرفتوار.
ولأكبر مسئول بألآكاديمية لاتخاذ الأجراءت اللازمة لتقليل مصاريف الدراسة بالكونسيرفتوار.

وعلى نقيض آخر يقول طلاب آخرين :
********************************
موضوع زيادة المصروفات دة اللي كان مفروض يتعمل من زمان قوي لانتقاء العناصر الجيدة للبقاء في المعهد بعد ما تحول لماؤي لبعض الطلاب الفاشلة التي توجد ليس من أجل التعليم ولكن من أجل المصروفات البسيطة التي لا تساوي التعليم الدراسي ولا التعليم الموسيقي ولا الآساتذة المتخصصين ولا الآلآت التي تهلك ونظل بالسنوات ننتظر ميزانية جديدة حتي نحضر الآت آخري ، طبعا كل دة مش في اعتبارهم ولكن باعتبار أن المعهد دة محطة موجودين بها لحين اشعار اخر أو احضار مجموع كويس في الثانوية العامة وفي الآخر يذهب الي أي جامعة اخري ببساطة ويرمي مجهود اساتذتة ومجهوده وراء ظهرة.


عموما زيادة المصروفات دي كويسة جدا ولازم الكل يفهم أن أي طالب موجود في الكونسيرفتوار دة طالب مميز لآن بيدرس المواد الثقافية والموسيقية التي لا يحصل عليها أي طالب اخر في المدارس الاخري لانة في الاخر أصبح عندة ميزة حايفهمها لما يكبر ويسافر في أي مكان أو يجلس في أي مجتمع راقي ويشوف الناس بتقدر الفنانين ازاي بس لازم يكون مميز في الالة اللي بيعزفها عشان يحس بالكلام دة.

هناك 18 تعليقًا:

  1. انا وليد بكرى مش من الطلاب المقيدين بالاكاديميه حاليا لكن بجد كنت فاكر المصروفات اكتر من كده وانا سعيد انها غير مبالغ فيها بس ربنا يستر لحسن لما اجى اقدم ممكن تبقى مبالغ فيها على حظى

    ردحذف
  2. يا جماعه لو سمحتو انا فى 3 كلية هل ينفع اقدم فى المعهد بعد ما اخلص كليه انا قريت انه بيدى درجة البكالوريوس بس انا عايزه اعرف المصاريف الجامعيه بكام ؟؟ زى الابتدائى والاعدادى والثانوى كدا ولا اكتر .. ارجو الرد

    ردحذف
    الردود
    1. جماعة المصروفات كام بالظبط و ايه نوعية الاختبرات للقبول في المعهد

      حذف

  3. لو انت بتدور على مركز يكون متخصص فى معادلة كلية الهندسة
    يبقى مافيش قدامك غير مركز النور من اشهر المراكز التى تدرس معادلة كلية الهندسة هتلاقى عنده افضل شرح لمواد معادلة كلية الهندسة و هتتقن فهم المواد كويس جدا
    اتصل بنا على :01093189974
    www.معادلة-كلية-الهندسة.com/

    ردحذف
  4. معادلة كلية الهندسة جامعة القاهرة
    اذا كنت تريد ان تعمل معادلة كلية الهندسة جامعة القاهرة عليك اللجؤ الي مركز النور
    فهو به سوف يساعدك في اجتياز امتحانات معادلة كلية الهندسة جامعة القاهرة فهو به نخبه من افضل المدرسين و الاساتذه
    اللي هتساعدك في شرح مواد المعادلة بطريقه سهله و بسيطة و بدون تعقيد لكي تجتاز الامتحانات بنجاح
    اتصل بنا علي الرقم 01093189974 – 0111612616161
    http://www.engelnour.com

    ردحذف
  5. عموما مهما كانت مصاريف المعهد مش هيكون ثمن كافى قصاد انك تتعلم المزيكا او الغنا الطرب لا يقدر بالمال انا اسلام سلام بغنى وصوتى كويس ونفسي حد يسمعنى وان شاء الله يكون ليا نصيب وابقى من طلاب معهد الموسيقى

    ردحذف
  6. السلام عليكم انا طالب في معهد العبور العالي للاداره وكنت عايز ابقي من طلاب معهد بس كنت عايز اعرف المصاريف قد ايه

    ردحذف




  7. معادلة كلية الهندسة

    مركز النور هو مركز معادلة كلية الهندسة لدينا الاساتذة المتخصصة فى تدريس معادلة كلية الهندسة كما اننا نقوم بتوفير كتب وملازم معادلة كلية الهندسة ولدينا ملازم المراجعات النهائية الخاصة بمعادلة كلية الهندسة ونقوم بتدريبك على اهم الاسئلة المتوقعة واسئلة الامتحانات السابقة لكى تضمن الحصول على اعلى الدرجات ونحن نقدم خدماتنا التعليمية بأسعار خاصة لجميع الطلاب
    معادلة كلية الهندسة

    http://www.eng-elnour.com/

    ردحذف
  8. لو سمحتوا انا مخلصة كلية و عايزة اقدم فيه هل ينفع و المصاريف كام

    ردحذف
  9. و كنت عايزة اعرف ايه نوعية اختبرات القبول بالظبط

    ردحذف
  10. انا عايز اعرف المصاريف كام والاختبارات ايه

    ردحذف
  11. انا عايز اعرف المصاريف كام والاختبارات ايه

    ردحذف
  12. انا عايز اعرف المصاريف كام والاختبارات ايه

    ردحذف
  13. ايه شروط القبول لابني رايح اولي إعدادي

    ردحذف
  14. لو سمحت عايز اعرف المصاريف لابتدائي والتقديم من سن كام. وهل يشترط يكون خريج كي جي خاص ولا عادى

    ردحذف
  15. شراء التظليل من الخارج والداخل عبر الإنترنت

    شراء التظليل الزجاجي للخارج والداخل مباشرة من الشركة المصنعة عبر الإنترنت بسعر معقول. صنع في ألمانيا شحن مجاني

    See More:- كونسرفتوار

    ردحذف

اضف تعليقك على الموضوع: